@article{oai:scu.repo.nii.ac.jp:00000030, author = {町田, 佳世子 and 河村, 奈美子 and Machida, Kayoko and Kawamura, Namiko}, issue = {1}, journal = {札幌市立大学研究論文集, SCU journal of Design & Nursing}, month = {May}, note = {自然系博物館としての動物園は,来園者に生きた動物との出会いを提供し,動物に対する理解を深めることに加え,種の保存や環境教育という現代の重要な課題を担っている.そしてその目的実現のために,様々な来園者参加型のプログラムを行っている.その取り組みの1つである飼育体験で,参加する子ども達にどのような学びが生じているかを,連想法を用いて明らかにすることを試みた.飼育体験実施前と実施後にアンケート調査を実施し,その中で「動物園にいる動物」という言葉から思い浮かぶ言葉を聞いた.回収された96件の有効回答には,体験前420語,体験後385語が記載されていた.これらの反応語を5つのカテゴリーに分類して,体験前後の言葉の変化を数と内容面から分析した.その結果,3時間におよぶ飼育体験をとおして,動物種の多様性や動物の本性的な行動への気づき,飼育という概念の深まりが生じていることが見いだせた.一方で飼育体験を通しても動物に対するイメージ変化や生息地環境への意識の広がりなどは見られなかった.これらの学びの特徴から,飼育体験は,動物園の重要な役割である,動物への理解を深めること,そして野生動物を飼育するとはどのようなことかを伝えることに有効なプログラムであると考えた., Zoos have shifted from being a repository of wild animals to a center for dealing with important global issues such as species preservation,conservation of biological diversity,habitat and global environment education. Theyhave seen themselves as having an educational role in order to be engaged in these missions and have developed various learn-by-experience type of programs. Among these is a “Keeper for a Day”program, which provides kids with three-hour-experience of taking careofzoo animalswith professionalkeepers. This studyinvestigates effects ofthis program on the participants using a free association method. A questionnaire was given to the participants before and after the program. Theywere asked to write down anywords that came to mind when they heard the word “animals in the zoo.” Altogether 805 words (420 before the program and 385 after the program)were collected from 96participants and classified into fivecategories. Thewords were analyzed in terms of difference of the number and contents between pre-experience and post-experience. The result shows that participants extended their knowledge of animal diversity,came to be aware of animal nature and deepened the understanding of keeping animals.}, pages = {39--46}, title = {体験前後の連想語から見る子どもの学び 動物園の飼育体験で伝わること}, volume = {8}, year = {2014}, yomi = {マチダ, カヨコ and カワムラ, ナミコ} }