@article{oai:scu.repo.nii.ac.jp:00000031, author = {桑原, 禎知 and 矢部, 和夫 and 酒井, 正幸 and 吉田, 和夫 and Kuwahara, Tomoaki and Yabe, Kazuo and Sakai, Masayuki and Yoshida, Kazuo}, issue = {1}, journal = {札幌市立大学研究論文集, SCU journal of Design & Nursing}, month = {May}, note = {芸術の森地区の自然を環境教育の教材として活用するための基礎研究として,芸術の森地区の近代の植生景観の変遷を新旧の空中写真を用いて分析した.1980年代の札幌芸術の森と札幌市立高専(札幌市立大学の前身)の設置のための用地取得により開発が抑えられ,跡地が在来植生の二次林へと自然遷移して増加していることが明らかになった.これにより森林性の動物が今後増えることが期待されるとともに大型哺乳類などとの軋轢が発生することが予想された.また,学生や一般市民の利用が多い施設用地や水辺空間では,生態系への影響が懸念される外来種が確認され,地域の生物多様性の保全と快適な園地空間のデザインの両面から今後の芸術の森地区の管理と環境教育への活用を考える必要があると思われる., In order to utilizewildlifeasmaterials for environmentaleducation,weexamined therecent change of vegetation landscape in Geijutu-no-mori (Geimori)district byanalyzing aerial photographs. Until 2006, Geimori district was composed of museums and a tertiary college, the precursor of the Sapporo CityUniversity. Bythesiteacquisition at early 1980s, restrictions on developed open spaces distributed in Geimori distinct results in the increase of forest areas. This is because many bare areas as abandoned crop field and grassland changed to forest by the progress of secondary vegetational succession. The increase offorest area is expected to migratemanyforest animals,but is concern also about troubles with largemammal bycoming close. Some exotic species are invaded around the buildings of museum and school and constructed water way, and interference of them to native ecosystems arealso concerned. Accordingly,when wetryto utilizewildlifefor environmental education, we must ensure the compatible design between conservation of local biodiversity and construction of comfortable urban green spaces.}, pages = {47--55}, title = {環境教育教材としての芸術の森地区の自然に関する研究 過去50年間の植生景観の変遷と再森林化に関わる課題}, volume = {8}, year = {2014}, yomi = {クワハラ, トモアキ and ヤベ, カズオ and サカイ, マサユキ and ヨシダ, カズオ} }