WEKO3
インデックスリンク
アイテム
移民第二世代の若者たちのアイデンティティ -イタリアにおける移民の社会統合政策の現状と課題-
https://doi.org/10.15025/00000214
https://doi.org/10.15025/0000021406d7ec98-3a47-4d58-a276-8969d786404d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-10-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 移民第二世代の若者たちのアイデンティティ -イタリアにおける移民の社会統合政策の現状と課題- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Identity of Second-Generation Immigrant Youth: Current Status of and Challenges Facing the Social Integration Policies for Immigrants in Italy | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 移民第二世代 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | イタリア | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会統合 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アイデンティティ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多文化主義 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | エスニック・コミュニティ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Second-Generation Immigrant | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Italy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Social Integration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Identity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Intercultural Education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cultural Diversity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Ethnic Community | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15025/00000214 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
望月, 由美子
× 望月, 由美子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,2015 年にイタリア国立統計研究所が中学・高校に通う外国人生徒とイタリ ア人生徒たちに実施したアンケート調査「移民第二世代のアイデンティティと統合過程」を 取り上げ,現在,イタリアの政策において重要課題となっている移民第二世代の社会統合の 現状と問題について考察を行った.1990 年代よりイタリアでは移民が急増し,2020 年には EU 諸国内で第⚔位の流入移民を抱えるホスト国となった.近年では18 歳未満人口の約 11%が外国人,その約75%がイタリア生まれの移民第二世代という状況を迎え,彼らの受入 れ問題が深刻化している.この調査ではイタリアで暮らす外国人生徒に“自分をイタリア人 と感じるか”“イタリアで暮らしたいか”“将来の夢”,“いじめの経験”など,学校及び日常生活 に関する様々な質問を試み,その結果,東欧出身生徒はホスト社会への帰属意識,地域住民 との交流が高いのに対し,中国およびフィリピン出身生徒は帰属意識,社会交流が低く,言 葉の障壁といじめ経験の高さが確認された.結論として,多民族が幸せに暮らせるホスト社 会を目指すにはエスニック・コミュニティの特性分析は不可避であり,移民年齢,性別,家 族・友人関係などに配慮した学習・生活支援や各地方自治体の実情と移民受入状況を摺り合 わせた政策検討が必要であり,さらなる基盤研究調査の継続が必要であるとした. |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, we examine the report on “Identity and Integration Process of the Second Immigrant Generation”, which is a questionnaire survey conducted by the ISTAT on foreign and Italian students attending junior and senior high schools in 2015. The paper discusses the current status of and problems surrounding the social integration of second-generation of immigrants, which has become an important issue in domestic policy. The number of immigrants has been increasing rapidly in Italy since the 1990s. In recent years, about 11% of the population under the age of 18 are non-native, with about 75% of them being second-generation immigrants born in Italy. In this questionnaire, foreign students were asked to answer questions such as “Do you feel that you are Italian?” and “What are your dreams for the future?” The results show that students from Eastern Europe have a high sense of belonging to the host society and interact with the locals, while students from China and the Philippines have a low sense of belonging. The latter were also more likely to experience language barriers and bullying. In order to create a host society in which people of other ethnicities can live happily, it is necessary to analyze the characteristics of ethnic communities as well as to provide learning and living support that consider immigrants by age, sex, and family and friendship relationships. In addition, it is necessary to study the policies of each local government in terms of the actual situation regarding the reception of immigrants. |
|||||
書誌情報 |
札幌市立大学研究論文集 en : SCU Journal of Design & Nursing 巻 16, 号 1, p. 23-38, 発行日 2022-09-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 札幌市立大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-9427 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |