ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 研究論文集
  3. 第17巻第1号(2023)
  1. 所属別
  2. デザイン学部
  1. 所属別
  2. 看護学部

継続的家庭訪問による学生の学びと高齢者の生きがい創出 -UR あけぼの団地で実施された「教えて人生の先輩」プロジェクトの評価-

https://doi.org/10.15025/0002000002
https://doi.org/10.15025/0002000002
3a67f306-cfc5-422d-af22-bfe07a9e2322
名前 / ファイル ライセンス アクション
SCU17_01.pdf SCU17_01.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-12-26
タイトル
タイトル 継続的家庭訪問による学生の学びと高齢者の生きがい創出 -UR あけぼの団地で実施された「教えて人生の先輩」プロジェクトの評価-
言語 ja
タイトル
タイトル Students’ Learning and Creating a Purpose of Living on Older Adults By the Continuous Home Visits Project: Evaluation of the “Teach Me! Seniorities in life” Project Implemented at the UR Akebono Public Housing Complexes
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 継続的家庭訪問
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 高齢者
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 公営団地
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教育効果
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 生きがい
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Continuous home visits
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Older adults
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Public housing complex
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Educational effectiveness
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Purpose of life
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15025/0002000002
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 本田, 光

× 本田, 光

ja 本田, 光

ja-Kana ホンダ, ヒカル

en Honda, Hikaru

Search repository
山田, 信博

× 山田, 信博

ja 山田, 信博

ja-Kana ヤマダ, ノブヒロ

en Yamada, Nobuhiro

Search repository
林, 匡宏

× 林, 匡宏

ja 林, 匡宏

ja-Kana ハヤシ, マサヒロ

en Hayashi, Masahiro

Search repository
籔谷, 祐介

× 籔谷, 祐介

ja 籔谷, 祐介

ja-Kana ヤブタニ, ユウスケ

en Yabutani, Yusuke

Search repository
中田, 亜由美

× 中田, 亜由美

ja 中田, 亜由美

ja-Kana ナカタ, アユミ

en Nakata, Ayumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本プロジェクトでは,団地に居住する高齢者2 人に対して看護学部生2 人が2020 年
10 月~2021 年1 月の期間において,計4 回にわたって継続的に家庭訪問を実施した.本研
究の目的は,学生による継続的な家庭訪問を通して学生が得た学びと高齢者にとっての意義
を明らかにすることである.研究方法は質的記述的研究とし,学生と高齢者それぞれにイン
タビューを行い,その逐語録をデータとして分析を行った.プロジェクトを通した学生の学
びは,【コミュニケーションの能力形成に向けた試行錯誤】,【団地に暮らす高齢者の暮らし
の理解】,【高齢者の価値観に触れる体験からの気づき】,【学生の手ごたえや達成感】,【2 人
ペアでのチームワークの醸成】の5 つの項目で整理された.学生との交流で得た高齢者にお
ける意義は,【学生の訪問から,高齢者との交流では得られない未来志向性を得た】,【学生
との交流は,私の“生きがい”を思い出させてくれた】,【次の時代を担う若者の成長に貢献
する機会がもてて嬉しい】の3 つのカテゴリで説明された.看護学生による継続的な家庭訪
問は,学生にとっては高齢者におけるウェルネスを学ぶことに有効であり,高齢者にとって
は生きがい創出の機会になっていた.本研究の成果は,大学の特徴や強みを活かした地域貢
献のあり方についての一考に貢献するものでもある.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this project, two undergraduate nursing students conducted four continuous
home visits( face-to-face) with two older adult residents who lived in the housing complex
from October 2020 to January 2021. This study aimed to determine what the students
learned and gained through their continuous home visits and its significance on the older
adults. The research method was a qualitative descriptive study, in which the researchers
interviewed the students and older adults. Their verbatim transcripts were analyzed as
data. The students’ learning through the project was organized into five categories: “trial
and error in forming communication skills,” “understanding the lives of the older people
who lived in housing complexes,”“ awareness from the experience of being exposed to the
values of older people,”“ students’ sense of accomplishment”, and“ fostering teamwork in
pairs.” The significance of the interaction with the students for the older adults was
organized into three categories: “The students’ visit gave me a future orientation that I
cannot get from interacting with older adults,” “The interaction with the students
reminded me of my “purpose of living,” and “I am glad to have the opportunity to
contribute to the growth of young people who will lead the next generation.” Continuous
home visits were effective for the students to learn regarding wellness in older adults, and
for older adults to create a sense of purpose in their lives. The results of this study may
contribute to a consideration of social contribution by utilizing the resources and strengths
of the university.
言語 en
書誌情報
巻 17, 号 1, p. 3-13
出版者
出版者 札幌市立大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-9427
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-12-26 09:28:32.561767
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3